Crowdfunding
Gisteren bij DWDD Rob Wijnberg met zijn initiatief om een nieuwe krant op te starten. Ik had al eerder over zijn plannen gelezen maar nu is het concreet. Het gaat om een digitale krant die minder haastig nieuws wil brengen door de structuren achter de maatschappij bloot te leggen, dus minder incidenten (wat er die dag toevallig gebeurt) en meer diepgang (wat er elke dag gebeurt en waarom).
Wijnberg wil niet lenen bij een bank of bij geldschieters. Hij gaat het geld binnen halen met crowdfunding. Het doel is om € 900.000 binnen te halen in 1 maand tijd. Vandaag staat de teller na 1 dag al op ongeveer 4.000 aanmeldingen. Het ziet er dus naar uit dat de 15.000 leden á raison van € 60 per lid gehaald gaan worden.
Lid?
Er wordt steeds gesproken over het ‘werven van leden’. Wat is een lid dan? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Je kunt op meerdere manieren meedoen aan de crowdfunding van deze vorm van slow-journalism. In principe krijg je voor je € 60 simpelweg een jaarabonnement op een vernieuwende digitale krant. Je wordt symbolisch aandeelhouder (volgens de site) en dat komt er op neer dat je een mening kan hebben over de koers van de krant en dat de redactie (die besluit) daar serieus rekening mee gaat houden.
Je krijgt in ieder geval geen rendement in geld voor je inleg. Als de actie geen succes wordt (de doelstelling van 15.000 leden wordt niet gehaald binnen 1 maand) dan krijg je je geld terug. Verder zijn er nog zwaardere vormen van steun, oplopend van donaties die een vernoeming ergens op een pagina gaan opleveren tot aan grootstorters die in de hall of fame van de oprichters worden opgenomen. Ook dit is natuurlijk een mooie verfijning naar de verschillende motieven die donateurs kunnen hebben.
Epiloog
Ik vind het een geweldig initiatief en ga me in ieder geval als ‘lid’ melden. Het wordt een succes (denk ik) omdat het in DWDD aandacht heeft gekregen en nu al een aantal ‘goede koppen’ hun medewerking inhoudelijk hebben toegezegd. En het is dan ook meteen een van de meest in het oog springende voorbeelden van succesvolle crowdfunding in de praktijk.
Ik vroeg me nog wel af, ondanks dat het lidmaatschap wat onduidelijk blijft, of er openheid komt over de manier van besteding van het geld. Mag ik ook iets vinden over de salarissen van de redactie bijvoorbeeld?
Rudy van Stratum
Er is welliswaar geen financieel rendement, maar wel een tegenprestatie. Als lid krijg je toegang tot de krant, niet leden krijgen dat slechts beperkt. Verder, dit is een mooi voorbeeld van hoe je een crowdfundingcampagne op moet zetten. Hier is veel voorbereiding aan vooraf gegaan, opzetten van een site, verbinden van mensen, zorgen voor aandacht in de media. Niet alleen DWDD besteedde aandacht aan de Correspondent, later op de avond ook met het oog op morgen. Veel succes bij de start van de campagne zorgt voor betrouwen. Vandaag met nog 28 dagen te gaan is al 58% van het doel gehaald. De vraag is nu of de aanmeldingen blijven komen of dat het langzaam afneemt. Blijft spannend of het doel gehaald wordt.
Stijn
Over je eerste zin: het verschil tussen betalend en niet betalend is wel duidelijk. Maar dat zou ik gewoon een (betalende) abonnee noemen. Wat is bij dit initiatief het verschil tussen een (ouderwetse betalende) abonnee en een lid? Ik vermoed dat de goede voorbereiding waar je het terecht over hebt (denkfout: oh, crowdfunding is makkelijk, je vergeet de enorme voorbereiding en het grote netwerk van deze initiatiefnemers) heeft bepaald dat het woord ‘lid’ veel sympathieker overkomt (onderstrepen van verschil met oude situatie van papieren media).
Rudy
heeft u een mailadres of site etc waar ik me kan opgeven?
alvast bedankt
gr jan giesen
https://decorrespondent.nl/member
Quote op 28-3 (e-mail aan alle crowdfunders):
15.000 (update: 16.105!) maal dank
Waarde lid van De Correspondent,
Zonder al te euforisch te willen overkomen, durven wij met recht te zeggen: er is de afgelopen dagen een klein wonder geschied. Nooit eerder en nergens ter wereld waren er zoveel mensen bereid lid te worden van een nieuw journalistiek platform in oprichting. Inmiddels staat het aantal leden van De Correspondent op ruim zestienduizend – en nog steeds komen er nieuwe leden bij.
Hoe uniek dat is, blijkt wel uit het feit dat soortgelijke journalistieke projecten op het grootste Amerikaanse crowdfundingplatform Kickstarter niet meer dan een derde van dit aantal steunbetuigers haalden. Jullie hebben met ons dus een klein stukje internetgeschiedenis geschreven.
Onze dankbaarheid daarvoor is moeilijk in woorden uit te drukken. 16.105 maal dank komt het meest in de buurt. Vandaar ook deze mail: we wilden jullie allemaal persoonlijk bedanken voor jullie steun.
We zijn niet alleen overweldigd door jullie vertrouwen dat zich uitte in de lidmaatschappen. We ontvingen ook ongelooflijk veel enthousiaste reacties. Daardoor beseften we des te meer hoe groot de behoefte is aan een andersoortig nieuwsmedium. We zijn er trots op dat samen met jullie te kunnen beginnen.
Dat wil niet zeggen dat we er nu al zijn. Integendeel, nu begint het pas echt. Door jullie vertrouwen (en donaties!) kunnen wij een platform bouwen en een redactie opzetten. Hou er rekening mee dat dat enige tijd kost. We streven ernaar in september in de lucht te zijn en jullie vanaf dat moment te kunnen bedienen met onze journalistieke producties. Tot die tijd zullen we uiteraard niet van de radar verdwijnen: we gaan jullie van al onze vorderingen op de hoogte houden per mail en op blog.decorrespondent.nl.
Ondertussen proberen we ook al jullie vragen, suggesties en sollicitaties te beantwoorden en verwerken. We vragen daarbij jullie begrip als dat niet zo snel gaat als je misschien zou verwachten: we hebben geen call centers of administratieafdelingen tot onze beschikking, we doen het nu nog met een heel klein, hardwerkende clubje mensen.
Ondertussen proberen we veelgestelde vragen ook te beantwoorden op onze de sociale media, dus blijf ons vooral volgen via @decorrespondent of via facebook.com/decorrespondent.
DECORRESPONDENT.nl
Vriendelijke groet,
Rob Wijnberg en Harald Dunnink
De Correspondent