Dit is forse verdienmogelijkheid. Het betreft de ondergrond en wat we daar jaarlijks in investeren. Allerlei partijen maken de ondergrond los van elkaar open en stoppen daar dan spullen (kabels, leidingen etc) in. Dat kan beter! Ik denk hierbij aan het concept van slimbouwen (elder besproken op deze site) maar dan toegepast op de openbare ruimte.
Om te beginnen is het technisch en economisch al mogelijk de ondergrond niet of nauwelijks nog te hoeven aanspreken. Bij de aanleg van een wijk worden op die manier enorme uitgaven bespaard (minder grondverzet, kortere doorlooptijden, sneller bouwen, minder bekabeling, minder onderhoud). Het gaat hier niet om peanuts maar om serieus werk. Als er dan toch spullen in de grond moeten, doe het dan zo slim, modulair, geïntegreerd en toekomstvast mogelijk. Op dit moment zijn al wijken in voorbereiding in Nederland waar zo ontworpen wordt. In Japan gebruikt men megabuizen onder het wegprofiel die onderhoud mogelijk maken zonder continue graafwerkzaamheden of verkeershinder.
Bij deze verdienmogelijkheid gaat het inderdaad om serieuze bedragen. Het feit dat de voorzieningen in de ondergrond wordt geregeld door groot aantal verschillende partijen, welke allemaal hun eigen planning en exploitatie hebben, maakt het echter lastig om deze verdienmogelijkheid in de praktijk toe te passen lijkt mij. Al helemaal bij binnenstelijke (her)ontwikkelingen. Ik ben benieuwd welke wijken in voorbereiding zijn waar op deze wijze ontworpen wordt en hoe het is geimplementeerd in het project. Zou u mij hier enige informatie over kunnen verschaffen? Namen van de wijken, in welke steden en misschien wat u hier al van af weet?
Bijvoorbeeld Uden, Barneveld.
Ik ben op dit moment bezig met afstuderen op een slimme ondergrond. Kunt u wellicht een aantal andere voorbeeldsteden bbenoemen?
Hartelijk bedankt