Google Adsense
In feite kun je google adsense ook inzetten als een bron van slimme financiering. Wat houdt Google Adsense in? Het aanbod is dat je een deel van je website ter beschikking stelt aan adverteerders. Google houdt in opdracht van adverteerders bij welke websites welke bezoekers trekken (wordt bepaald op basis van de inhoud van de website) en plaatst daar dan gericht de advertentie. Uiteraard wordt nauwgezet berekend waar welke advertentie het meeste resultaat oplevert. De adverteerder betaalt per klik die de bezoeker van de website op zijn advertentie doet. De eigenaar van de site ontvangt vervolgens een percentage van deze omzet van google.
Ik heb als opdrachtgever wel advertenties via google geplaatst maar omgekeerd nog niet eerder een advertentie van een ander op mijn/onze site gezet. Ik wil graag weten hoe het werkt en dus hebben we gisteren besloten hier eens mee te experimenteren. Zie het maar als een vorm van mini-veldonderzoek. Waar ben ik benieuwd naar?
- Wat voor advertenties lokt de inhoud van deze site uit?
- Past de inhoud zich aan op basis van gegenereerde nieuwe informatie?
- Hoeveel procent van de bezoekers klikt uiteindelijk op zo’n advertentie?
- Wat levert een klik gemiddeld op? Over wat voor bedragen hebben we het dan op jaarbasis?
- Is dit inderdaad per saldo een vorm van slimme financiering?
Ik heb los hiervan nog even nagedacht of we zoiets zouden moeten willen. Ik weet bijna zeker dat het niet veel oplevert, we hebben het over tientjeswerk. Ik weet ook bijna zeker dat er mensen zijn die er iets van gaan vinden. Maar toch. Als er nu echt de goede advertenties komen die je op goede ideeën brengen, je een voordeel bezorgen, dan is daar niets op tegen. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Iemand die een restaurant wil starten (zie de blog van Stijn van vandaag
link) en nadenkt over slimme financiering, die ziet hier een advertentie van de Kamer van Koophandel over hulp voor starters. Over subsidies van het ministerie van economische zaken. Over innovatie van Syntens. Over productvergelijkingen van de consumentenbond. Iemand die een duurzaam huis wil bouwen ziet een advertentie van een producent van groene daken. Of wordt uitgenodigd een bezoek te brengen aan de VIBA expo in Den Bosch. Allemaal niets mis mee. Maar met aanbieders van flits kredieten zou ik minder blij zijn. Hoewel ik inschat dat onze bezoekers niet de juiste doelgroep vormen (maar op basis waarvan kan ik dat weten?).
Linear audio
Laat ik hier het voorbeeld noemen wat me op dit idee heeft gebracht. Ik bouw in mijn vrije tijd wel eens een versterker. Ik ben regelmatig op zoek naar electronica onderdelen (veel via ebay) en maak veelvuldig gebruik van de kennis die op www.diyaudio.com is te vinden. Diyaudio is een niet-commerciële site die gerund wordt door hobbyisten en de community van zelfbouwers over de hele wereld. Als ik bij weer een nieuw experiment er niet uitkom dan plaats ik mijn vraag op deze site en meestal krijg ik binnen 24 uur een aantal bruikbare antwoorden of tips. Omgekeerd zet ik mijn ervaringen dan ook weer op diyaudio.
Een maand geleden zag ik tijdens zo’n zoektocht van mij bovenaan diyaudio een advertentie staan van Linear Audio. Het gaat hier om een audio-tijdschrift dat tegen de stroom in roeit. De inhoud en diepgang staat hier centraal, ooit bestonden er op wereldniveau een stuk of 5 tijdschriften van deze soort, maar die zijn allemaal opgehouden te bestaan. Er zijn in het afgelopen jaar 3 nummers van het tijdschrift verschenen. Grote kracht achter dit internationale tijdschrift is Jan Didden. Jan is een bekende van mij en is nog niet zo lang met pensioen. Ik denk dat hij in dit project een nieuwe missie heeft gevonden. Ik heb het sterke vermoeden dat Jan vooralsnog de zaak financieel niet rond krijgt. Kortom: ik draag dit initiatief een warm hart toe. Resultaat: ik klik op de advertentie en heb voor 25 Euro het laatste nummer besteld. Ik krijg een mooi tijdschrift en ondersteun Jan met zijn nieuwe leven.
Is dit een vorm van slimme financiering? De site diyaudio genereert inkomsten om de site in de lucht te kunnen houden. Jan genereert inkomsten door de verkoop van zijn product (het tijdschrift). En ik ben diegene die het financiert. Het is maar een klein deel van het verhaal want de echte slimme financiering zit in de inhoudelijke bijdrage van duizenden hobbyisten die elkaar helpen. Dat doen ze omdat ze het leuk vinden en omdat ze er ook weer inhoud voor terug krijgen.
Raaf brouwerij
Even tussendoor. Ik kwam voor het eerst met slimme financiering in de praktijk in aanraking ergens eind jaren 80 van de vorige eeuw. We brachten toen een bezoek aan de Raaf brouwerij in de buurt van Nijmegen (bestaat nu niet meer). Zij vertelden dat ze geld nodig hadden. Als supporter of drinker van het bier kon je bij hen een ‘aandeel’ of ‘donateurskaart’ krijgen voor (ik noem maar een bedrag) 500 gulden. Dat lidmaatschap leverde je dan elk jaar een uitnodiging op om een fustje bier te komen ophalen en met vrienden het nieuwe bier van dat jaar te proeven. Als iemand hier meer details over heeft dan hoor ik ze graag. Welk bedrag moest je inleggen? Wat kreeg je ervoor terug? Hoeveel mensen hebben er gebruik van gemaakt? Werkte het concept? Of is het een stille dood gestorven en waarom dan?
Adsense voor een wijk?
Ik beloof hier tzt te berichten over onze resultaten met Adsense. Maar de vraag die ons ook moet boeien is: heeft het concept van Adsense ook toepassing op een ander niveau? Zou je er ook in een woonwijk iets mee kunnen? Zou je een billboard bij de ingang van de wijk kunnen plaatsen? Zou de adverteerder bij elke fiets of auto die dagelijks langs komt een afdracht moeten doen? Een moderne krant die door voorbijgangers wordt gelezen en waar advertenties in de zijlijn worden getoond? Zou de kwaliteit van de wijk door de genereerde inkomsten omhoog kunnen? Maar is dit wel wat we zouden moeten willen? Levert dit niet een enorm gedoe en visuele vervuiling op die in de plaats komt voor de vroegere gemeentelijke belasting die er nu blijkbaar niet meer inzit?
Rudy van Stratum
Adsense voor een wijk. Ik realiseer me dat dit al gebeurt. Op een conferentie kwam ik ooit een medewerker van JCDecaux tegen. Zij plaatsen straatmeubilair met reclame en zorgen ook voor onderhoud. Hun filosofie, wij verdienen aan de reclame en nemen de gemeente verder al het werk uit handen, zorgen voor onderhoud etc. Het is me niet helemaal duidelijk of het hier alleen om bushokjes en billboards gaat of ook om afvalbakken en bankjes, of combinaties. Ik ga deze persoon opsporen en kijken of hij hun filosofie hier verder wil uitleggen. Voorlopig zullen we het moeten doen met de website http://www.jcdecaux.nl.
Stijn van Liefland